”Röd media” och falska nyheter

Publicerades 2019-07-19.

I slutet av juni skrev jag om det kommande valet i Taiwan och risken att så kallad ”röd media” kan påverka valutgången. I onsdags publicerade Financial Times (FT) en artikel på samma tema, vilken har uppmärksammats på flera nyhetssändningar i Taiwan.

Nyhetsinslag 2019-07-18 på PTS om Financial Times artikel.

Som jag skrev tidigare har det taiwanesiska företaget Wang Wang ett dotterbolag i Kina som har tagit emot bidrag från Kinas regering på nästan en halv miljard kinesiska yuan (RMB) det senaste räkenskapsåret.

Anledningen till uppståndelsen är alltså att Wang Wang äger media i Taiwan och att dessa kanaler lägger stort fokus på presidentkandidaten Han Kuo-yu. Wang Wang äger tv-kanalerna CTiTV och CTV samt en dagstidning som heter China Times.

Så här skriver FT i artikeln (min översättning):

Journalister som arbetar på China Times och CTiTV berättade för Financial Times att deras redaktionschefer tar instruktioner direkt från Taiwan Affairs Office, det organ i den kinesiska regeringen som hanterar Taiwan-frågor.

–De ringer varje dag, sa en reporter på China Times. De lägger sig inte i allt, huvudsakligen ämnen som rör relationen över [Taiwan]sundet och Kina. De har inflytande över storyns vinkel, och huruvida den ska hamna på förstasidan.

CTiTV och CTV hävdar dock att Financial Times artikel innehåller falska nyheter vars syfte är att smutskasta dem och deras ägare Wang Wang.

Nu återstår att se vad National Communications Commission (NCC) kommer fram till. Detta är en myndighet som bevakar media i Taiwan. De ska nu på grundval av uppgifterna i artikeln inleda en undersökning av CTiTV och CTV.

Det styrande Demokratiska progressiva partiet (DPP) i Taiwan kommer också att lägga mer fokus på att informera om ”röd media” för att öka medvetenheten bland befolkningen.

Just nu är det således mycket tal om ”röd media” och falska nyheter inför valet i Taiwan. Presidentvalet kommer att hållas i januari 2020.

Läs mer om Taiwan.